joi, 2 septembrie 2010

Mesaje din Apocalipsa



Autor: Arh. Daniil Gouvalis

 


Crengile taiate ale "maslinului cel bun" Sa ne inchipuim un maslin foarte frumos, cu trunchi puternic si inalt, cu crengi groase si roditoare, cu frunzis verde bogat. Soarele ii surade. Iar frunzele sale, scaldate de lumina soarelui, imprastie straluciri argintii. Radacinile ii sunt adanc infipte in pamantul roditor. In fiece an, da uleiul cel mai ales. Este plin de daruri. "Maslin mandru in campie", cum ar spune Inteleptul Sirah. Un altul mai frumos, mai falnic si mai rodnic nu exista nicaieri. O adevarata incantare a ochilor. Atat de frumos, de parca Insusi Dumnezeu l-ar ingriji.
Apoi insa privelistea este cu totul intristatoare. Crengile sale sunt taiate una dupa alta si cad pe pamant. Au fost taiate aproape toate. Vai, ce urat este acum maslinul! Atatea seve zemoase din pamantul rodnic se ridica, dar n-au crengi pe care sa le hraneasca.
Deodata, lucrurile iau o alta intorsatura. Departe, pe un deal plesuv, se vede un maslin salbatic. Rau alcatuit, slabanog, sterp, plin de tepi si uscaturi. Cineva insa, caruia ii pasa de el, taie cateva crengi din el si le duce sa le altoiasca pe maslinul cel bun. In curand acestea cresc si se intaresc. Sevele bogate ale pamantului rodnic i-au dat o vioiciune nemaivazuta si o vigoare extraordinara. Paradoxal este faptul ca, in ciuda oricarei reguli, isi schimba firea. Deodata au lepadat orice salbaticie, imblanzindu-se. Deja au devenit crengi firesti ale maslinului cel bun, fiind mai bune decat cele taiate. In curand dau cel mai bun ulei.
Aceasta parabola apartine Sfantului Apostol Pavel si este de gasit in Epistola sa catre romani.
Prin "maslinul cel bun" si "maslinul salbatic", marele Apostol descrie cele doua popoare, poporul lui Israel si poporul paganilor. Primul are radacini binecuvantate si roade sfinte. Radacinile sunt cucernicii Patriarhi Avraam, Isaac si Iacob. Roadele sunt nenumaratele sfinte personalitati ale celor din vechime, precum Samuil, David, Daniil, cei trei tineri, Elisabeta, inaintemergatorul, Fecioara Maria si, cununa tuturor, Iisus Hristos, in firea Sa umana.
Crengile taiate ce au cazut pe jos sunt iudeii care L-au rastignit pe Hristos si care au prigonit Biserica. Ei au anulat si au distrus orice legatura si orice asemanare cu dreptii din Vechiul Testament. Au distrus orice legatura cu ei, intocmai cum creanga este taiata din copac.
"Maslin salbatic" este lumea pagana. Neamurile care traiau in intuneric duhovnicesc si care "au schimbat slava lui Dumnezeu celui nestricacios intru asemanarea chipului omului celui stricacios si al pasarilor si al celor cu patru picioare si al taratoarelor" (Romani 1, 23). Neamurile ce au fost date patimilor de necinste, "pline fiind de toata nedreptatea, de desfranare, de viclenie, de lacomie, de rautate; pline de pizma, de ucidere, de cearta, de inselaciune, de purtari rele, barfitori ..." (Romani 1, 29), si care au cazut in fapte rusinoase ce incalcau ordinea firii.
Au primit insa invatatura Crestina, au fost luminate si si-au schimbat viata. Au lepadat "maslinul salbatic" si s-au altoit pe "maslinul cel bun". Astfel au devenit, dupa credinta, fii ai lui Avraam. La inceput putini, mai apoi multi si, dupa un timp, nenumarati. S-a umplut iar de crengi intristatul "maslin cel bun" si a saltat de bucurie. Vantul adia usor prin frunzisul sau bogat si razele soarelui teseau iar borangic de-argint. Radacinile binecuvantate trimiteau seve roditoare, dand vigoare noilor crengi. Iar roada, preabogata. Iata, cateva din roadele sale: Sfintii Gheorghe, Dumitru, Antonie, Vasile, Ambrozie, Ioan Gura de Aur, Varvara, Ecaterina ... Mari Sfinti. Stralucitoare stele ale cerului duhovnicesc.
Ce se intampla insa cu crengile taiate, cu poporul lui Israel care s-a lepadat de Iisus Hristos? Se va afla mereu in lepadare? Oare nu cumva, la un moment dat, isi va reveni si va alerga spre Lumina?:
"Pentru ca nu voiesc, fratilor, ca voi sa nu stiti taina aceasta, ca sa nu va socotiti pe voi insiva intelepti; ca impietrirea s-a facut lui Israel in parte, pana ce va intra tot numarul paganilor" (Romani 11,25).
Adica, "nu voiesc, fratilor, sa nu cunoasteti aceasta taina ce mi-a fost descoperita... ca impietrirea s-a facut doar unei parti a poporului lui Israel. Si aceasta impietrire va tine pana cand se va implini numarul paganilor ce vor intra in Biserica. Atunci se va mantui tot poporul lui Israel".
Asadar, printre multele revelatii pe care le-a primit Sfantul Apostol Pavel de la Dumnezeu, este si aceea privind soarta viitoare a iudeilor. Ei se vor intoarce la Hristos. Preaplacuta proorocie. Cei care de atatea veacuri prigonesc aprig crestinismul vor striga: "Binecuvantat este Cel Care vine in numele Domnului!" (Luca 13, 35).
Cel din ceruri vede cu privirea Sa stravazatoare multimile crestinilor dintre neamuri ce se vor bucura de bunurile imparatiei lui Dumnezeu. Inca vede pe multi dintre acestia intorcandu-se impotriva iudeilor si mandrindu-se. Odinioara se mandreau iudeii, fiindca erau poporul ales al lui Dumnezeu, socotindu-i pe pagani, caini necurati. Acum insa, lucrurile s-au schimbat. Altii sunt poporul ales al lui Dumnezeu. Altii gusta harul Sfantului Duh si dintre ei se ridica propovaduitori, oameni cu darul inainte-vederii, taumaturgi, barbati de Dumnezeu purtatori. Iudeii, care nicicind nu au fost lipsiti de prooroci, de mult n-au mai avut parte de asemenea binecuvantare. Iudeii, care s-au bucurat foarte intrand in Templul din Ierusalim si slavind pe Dumnezeu cu sfanta maretie, au pierdut Templul si slujbele sale. Pentru toate acestea, poate, crestinii (iesiti) dintre pagani ii privesc de sus. Aceasta nu e pe placul Apostolului care ii sfatuieste astfel:
"Iar daca unele dintre ramuri au fost taiate, si tu, care erai maslin salbatic, ai fost altoit in locul lor si partas te-ai facut radacinii si grasimii maslinului. Nu te mandri fata de ramuri; iar daca te mandresti, nu tu porti radacina, ci radacina pe tine" (Romani 11, 17-18). "Nu te ingamfa, ci teme-te" (Romani 11, 20).
Aceasta realitate il face pe Sfantul Apostol Pavel sa sublinieze doua lucrari ale lui Dumnezeu, si anume "bunavointa", adica bunatatea si "taierea?" adica asprimea, sau, cu alte cuvinte, iubirea si dreptatea.
Cei care, la rastimpuri, au accentuat mai mult iubirea lui Dumnezeu, lasand deoparte dreptatea Sa, iertand cu usurinta pacatele, sunt contrazisi de Sfantul Apostol.
"Ai pacatuit, iudeule, te-ai trufit inaintea paganilor, nu ai urmat Domnului Iisus Hristos ci, dimpotriva, L-ai rastignit? De aceea, vei indura asprimea lui Dumnezeu. Si vei vedea cum cei pe care ii socoteai caini necurati, se vor afla in sanul lui Avraam".
"Ai pacatuit, pagane, ai dispretuit binecuvantarile ceresti pe care le-ai aflat in Crestinism, te-ai trufit inaintea iudeilor care au cazut? Vei avea si tu de indurat "taiere" de la Dumnezeu. Si vei vedea cum cei pe care i-ai socotit cazuti pentru totdeauna se vor face iar fii ai lui Avraam". "Dar vei zice: Au fost taiate ramurile, ca sa fiu altoit eu. Bine! Din cauza necredintei au fost taiate, iar tu stai prin credinta. Nu te ingamfa, ci teme-te. Caci daca Dumnezeu n-a crutat ramurile firesti, nici pe tine nu te va cruta. Vezi deci bunatatea si asprimea lui Dumnezeu; asprimea Lui catre cei ce n-au crezut si au cazut si bunatatea Lui catre tine, daca vei starui in aceasta bunatate; altfel si tu vei fi taiat. Dar si aceia, de nu vor starui in necredinta, vor fi altoiti; caci puternic este Dumnezeu sa-i altoiasca iarasi. Caci daca tu ai fost taiat din maslinul cel din fire salbatic si impotriva firii ai fost altoit in maslin bun, cu atat mai vartos acestia, care sunt dupa fire, vor fi altoiti in chiar maslinul lor" (Romani 11, 19-24).
Sfantul Apostol este incredintat de faptul ca undeva in viitor, israelitii isi vor gasi drumul. Si intru aceasta credinta il intareste Isaia cel inalt graitor, din care isi aminteste doua pericope pe care le uneste intr-una singura. Noi le vom prezenta separat.
"Pentru Sion El va veni ca un Mantuitor, pentru cei din Iacov care se vor cai de pacatele lor. Iata, acesta este legamantul Meu cu ei." (Isaia 59, 20-21).
"Asa va fi ispasita faradelegea lui Iacov Si aceasta va fi binecuvantarea sa, cand voi ierta pacatul sau" (Isaia 27, 9). Cuvintele proorocesti sunt limpezi.
"Va fi ispasita faradelegea lui Iacov". "Se va intoarce Iacov (cel cazut) in faradelege". Candva, urmasii lui Iacov vor inceta sa faptuiasca pacate si nelegiuiri. Cand? Atunci cand crengile taiate vor fi altoite din nou pe trunchiul maslinii lui cel bun.
Atunci asupra intregii lumi se va revarsa o necuprinsa binecuvantare. Toata lucrarea poporului lui Israel va fi pusa in slujba lui Hristos. In proorocia lui Isaia se spune foarte expresiv: "Dar intr-o zi Iacov va prinde radacini. Iacov va inflori, va rodi si cu roadele sale lumea o va umple." (Isaia 27, 6).
Copacului ii vor creste crengi mari, se va intari si va umple lumea cu roada aleasa.
De Dumnezeu vazatorul Apostol face cateva observatii impresionante. Subliniaza ideea ca faptele rele ale lui Israel vor fi binefacatoare pentru celelalte neamuri. Cu atat mai mult, faptele bune ale lui Israel vor raspandi in lume multa binecuvantare. Adica, atunci cand iudeii s-au lepadat de Evanghelie, s-au folosit paganii. Iudeii nu au mancat din painea Dumnezeiasca, dar aceasta nu s-a pierdut, ci s-a dus spre paganii infometati duhovniceste. Astfel, raul iudeilor a devenit bine paganilor. Ganditi-va atunci ce se va intampla cu binele iudeilor, cu viitoarea lor intoarcere. Cu cata forta spune aceasta Apostolul:
"Caci daca inlaturarea lor a adus impacarea lumii, ce va fi primirea lor la loc, daca nu o inviere din morti?" (Romani 11, 15).
Daca indepartarea lor de catre Dumnezeu a contribuit la impacarea neamurilor cu Dumnezeu, ce altceva va fi revenirea lor si alipirea lor de Dumnezeu, daca nu viata si inviere lumii intregi? "Dar daca greseala lor a fost bogatie lumii si micsorarea lor bogatie paganilor, cu atat mai mult intreg numarul lor!" (Romani 11, 12).
Si inca ceva. Cand iudeii s-au lepadat de Hristos, El nu le parea foarte insemnat. Insa, dupa atatea veacuri, prin raspandirea crestinismului in lume, datorita numerosilor sai adepti, datorita Crucii ridicate in toate colturile pamantului, Hristos le va parea maret. Atunci vor prinde a spune: "Aceasta paine cereasca a noastra era, insa strainii se indestuleaza cu ea. Trebuie sa ne indestulam si noi". Prin urmare, ii vor invidia pe ceilalti. In acest caz, pacatul invidiei se va dovedi de folos. Mantuirea neamurilor ii va face sa alerge si ei spre Mantuitorul. "Si prin caderea lor, neamurilor le-a venit mantuirea, ca Israel sa-si intarate ravna fata de ele" (Romani 11, 11).
Maslinul salbatic este vrednic de mila. Dumnezeu s-a milostivit de el. Iar maslinul cel bun, cu crengile taiate, se afla in necaz. Domnul se va milostivi si de el. Dumnezeu ingaduie sa cadem toti, pentru ca asupra tuturor sa reverse viata si inviere. Sfantul Apostol Pavel explica paganilor: "Dupa cum voi, candva, n-ati ascultat de Dumnezeu, dar acum ati fost miluiti prin neascultarea acestora, tot asa si acestia n-au ascultat acum, ca, prin mila catre voi, sa fie miluiti si ei acum. Caci Dumnezeu i-a inchis pe toti in neascultare, pentru ca pe toti sa-i miluiasca." (Romani 11, 30-32).
Prin urmare, toti trebuie sa spuna: "Laudat sa fie Domnul pentru milele Lui" (Psalmul 106, 8).
Sa nu socotim pe nimeni pacatos si cazut. Cel ce astazi se afla in afara stanii Domnului, maine se poate invrednici de mila Dumnezeiasca, devenind oaie a turmei alese. Vedem ca astazi iudeii il tagaduiesc pe Hristos. Dar sa nu ne grabim a-i socoti pierduti, fiindca maine, asa cum au spus Isaia si Sfantul Apostol Pavel, se vor trezi din somnul nelegiuirii. Crengile razvratite se vor altoi iar pe trunchiul maslinului cel bun.
* * *
Intoarcerea israelitilor este un subiect foarte util in combaterea multor eretici.
Imi amintesc o intamplare. Un om era crestin fervent, dar sotia lui devenise martora a lui Iehova. M-a rugat omul sa stau de vorba cu ea, poate si-o reveni. N-am vrut sa il refuz. Am stat de vorba cu ea vreo doua-trei ore. Nu am ajuns la nici un rezultat, fiindca demonul ratacirii ii ocupase de-a binelea tot universul sufletesc. Totusi, la un moment dat, nu mai avea argumente si arata ca isi pune oarece probleme.
I-am spus: "Cum de va spun conducatorii vostri ca in curand va veni sfarsitul lumii, desi Scriptura mentioneaza anumite evenimente premergatoare, ce inca nu s-au petrecut? Unul dintre aceste evenimente este venirea iudeilor la crestinism, lucru ce inca nu s-a petrecut". "Unde scrie asta?", m-a intrebat. "In capitolul al XI-lea al Epistolei catre romani", i-am raspuns. Si apoi i-am analizat continutul acestui capitol. A cazut pe ganduri.
Si alti iehovisti, carora le-am pus problema aceasta, au cazut pe ganduri. Dogma eshatologica a acestei secte nu poate explica cele scrise despre crengile maslinului bun care vor prinde iar viata.
* * *
Fiindca in zilele noastre problemele eshatologice sunt arzatoare, trebuie sa stabilim, intr-o oarecare masura, momentul intoarcerii poporului lui Israel. Pentru a arunca lumina asupra acestui subiect, este necesara studierea staruitoare a fragmentelor eshatologice ale Proorocului Daniel, ale Proorocului Maleahi, ale Sfantului Apostol Pavel, ale Apocalipsei etc.
Prima este "apostazia", lepadarea credintei (II Tesaloniceni 2, 3), cand apare "omul nelegiuirii", antihristul, al carui nume ne da cifra 666. Totodata se va fi construit si templul iudaic (11 Tesaloniceni 2, 4). Cand antihristul se va afla in culmea tariei sale si a urii sale impotriva crestinismului, Dumnezeu ii va intari pe ai sai prin cei doi prooroci eshatologici ai Sai, care sunt, conform traditiei Ortodoxe, Ilie si Enoh. Candva, prin doi barbati, Moise si Aaron, Dumnezeu a lovit imparatia vechiului Faraon cu zece lovituri. Acum. prin cei doi prooroci va lovi imparatia noului Faraon, a antihristului, cu cele sapte pedepse de pe urma: boli cumplite pentru adeptii antihristului, otravirea raurilor si a marilor, arsita nemaivazuta, lovituri ce var rani tronul si pe slujitorii antihristului, un cutremur distrugator ce va distruge capitala statului potrivnic lui Dumnezeu si orasele mari, cumplite flageluri trimise din cer, simbolizate prin "grindina mare cat talantul" (Apocalipsa 16, 1-21).
Si, in zilele Fiarei cu sapte capete, cand toti asteapta sa scape de toate relele si sa-si gaseasca fericirea, vor fi ametiti de aceste lovituri atat de dure. Evreii, ca unii ce sunt cei mai destepti oameni, vor pricepe ca "viteazul" lor nu este decat un fals mesia, de vreme ce nici pe sine nu se poate apara de cele sapte cupe ale maniei lui Dumnezeu.
Intre ei lucreaza totodata si marele Prooroc Ilie, focul lui Dumnezeu.
"Iata Eu va trimit pe Ilie proorocul, inainte de a veni ziua Domnului cea mare si infricosatoare. El va intoarce inima parintilor catre fii si inima omului catre aproapele sau, ca sa nu vin si sa lovesc tara cu blestem!" (Maleahi 3, 23-24).
Iar Domnul, dupa Schimbarea Sa la Fata, spune: "Ilie intr-adevar va veni si va aseza la loc toate." (Matei 17, 11).
Si in cuvantul lui Maleahi si in cel al Domnului exista sensul de "apocatastaza", de "punere la loc", de restabilire. Fiul cu tatal se impaca. Sau, asa cum se vede din textul ebraic al lui Maleahi, "(Ilie) va intoarce inima parintilor catre fii si inima fiilor catre parintii lor".
Parintii sunt Patriarhii si Proorocii Vechiului Testament, intristati de decaderea urmasilor lor. Insa Ilie ii va calauzi pe israelitii zilelor de pe urma la lepadarea de falsul Hristos si la credinta in Iisus, lucru ce le uneste inimile cu cele ale parintilor lor.
Prin cuvantul lui Ilie "se vor aseza la loc toate", adica se va sfarsi lucrarea mantuitoare a lui Dumnezeu pentru lume. Ce este de asezat la loc, va fi asezat la loc. Alt prooroc nu se va mai arata.
Prin cele sapte plagi, pe de o parte, si prin cuvantul lui Ilie Tesviteanul, pe de alta parte, incet-incet iudeii se indeparteaza de antihrist si se intorc la adevaratul Hristos. Crengile ce au parasit "maslinul bun" se vor intoarce la el. Se vor aseza la locul lor firesc.
De acum incepe numaratoarea inversa pentru fiara. Cu fiece zi fiara pierde teren. Crestinismul, prin actiunile iudeilor si datorita inimaginabilelor posibilitati tehnologice ale acelor vremi, va cunoaste o stralucire nemaiintalnita. Grupuri de israeliti alesi se afierosesc cu totul, trup si suflet, lui Hristos, luptandu-se cu antihristul. Pe acestia Apocalipsa ii denumeste cu numarul simbolic 144.000. "O suta patruzeci si patru de mii de pecetluiti, din toate semintiile fiilor lui Israel" (Apocalipsa 7, 4). Acestia se adauga multimii celor ce Il slavesc pe Dumnezeu in ceruri. Aceasta multime provine "din tot neamul si semintiile si popoarele si limbile" (Apocalipsa 7, 9). Ca sa nu puna cineva la indoiala faptul ca cei 144.000 provin din Israel, cuvantul este mai amanuntit: "Din semintia lui Iuda, douasprezece mii de pecetluiti; din semintia lui Ruben, douasprezece mii; din semintia lui Gad, douasprezece mii ..." (Apocalipsa 7, 5).
Insa vremea istoriei umane este scurta. Sfarsitul se apropie. Proorocul Ilie a propovaduit apropiata venire a Domnului. Foarte frumos observa Sfantul Ioan Gura de Aur. "Asa cum Ioan a fost inaintemergatorul primei veniri a lui Hristos, tot asa va fi Ilie inaintemergatorul celei de-a doua veniri" (Cf. Omilia 57 la Evanghelia lui Matei). De asemenea, si imnologia Bisericii noastre il numeste pe Sfantul Ilie "al doilea inaintemergator al venirii lui Hristos".
Antihristul va parea a fi bine primit la celelalte neamuri, insa si acolo va fi vatamat de catre intoarcerea iudeilor.
Pe pamant si pe corpurile ceresti incep sa se produca mari tulburari. Sunt necazurile de inceput care vor purta in pantece universul nestricacios al veacului ce va sa fie. "Si vor fi semne in soare, in luna si in stele, iar pe pamant spaima si nedumerire neamurilor, din pricina vuietului marii si al valurilor. Si oamenii vor muri de frica si de asteptarea celor ce au sa vina peste lume" (Luca 21, 25-26). In aceasta perioada este plasata cumplita lupta a lui Armaghedon, a saptea cupa a Apocalipsei.
Intr-un moment nestiut, intr-o zi de Duminica, se iveste Domnul. Cu o suflare a Sa il va distruge pe antihrist. "Domnul il va distruge cu suflarea gurii Sale si il va nimici prin slavita aparitia Sa". Demn de mentionat este faptul ca acest amanunt este mentionat si de Isaia: "Pe cel aprig il va bate cu toiagul gurii Lui si cu suflarea buzelor Lui. va omori pe cel fara de lege" (Isaia 11,4).
Din toate acestea ce s-au dat la iveala dupa o studiere profunda a textelor Scripturii, vedem cum se traseaza viitorul nostru pe pamant. Totodata primim mesajul imbucurator ca, la un moment dat, puterile potrivnice crestinismului vor fi zdrobite pentru totdeauna. Capetele neplecate ale celor fara de lege, vor cunoaste pentru o vreme doar impaunari. Insa biruinta finala este a lui Hristos. Cei fara de lege, pacatosii, balaurii, fiarele, falsii prooroci, toti acestia vor fi biruiti dupa tarie. "Dar Mielul ii va birui, pentru ca este Domnul domnilor si Imparatul imparatilor" (Apocalipsa 17, 14).

O experienta moderna a vamilor de Pr. Seraphim Rose


fragment din "Sufletul dupa moarte" de Seraphim Rose
Reactia tipica a unui om "luminat" al timpurilor moderne dupa ce intalneste personal realitatea vamilor, in cursul unei "morti clinice" (cu o durata de 36 de ore) poate fi urmarita intr-una dintre cartile deja amintite mai sus: "Unbelievable for Many but Actually a True Occurrence". "Prinzandu-ma de brate, ingerii m-au dus de-a dreptul prin zidul salonului in strada. Incepuse sa se intunece, ningea linistit, cu fulgi mari. Vedeam lucrurile astea, in schimb frigul sau macar o diferenta de temperatura intre interiorul camerei si exterior n-am simtit. Evident, aceste fenomene isi pierdusera semnificatia pentru corpul meu modificat. Incepuram sa ne inaltam cu repeziciune. Pe masura ce urcam, spatiul care se desfasura inaintea ochilor nostri devenea din ce in ce mai larg, astfel ca in final ajunsese la proportii atat de coplesitoare, incat m-a cuprins teama cand am realizat cat de nesemnificativ eram eu insumi in raport cu acest tinut infinit ...
Notiunea timpului era cu totul absenta din mintea mea, in acel moment, asa ca nu stiu cat anume ne-am deplasat in sus cand, dintr-o data, a inceput sa se auda, indistinct la inceput, un zgomot, dupa care, tasnind de undeva cu tipete si rasete salbatice, un stol de tot soiul de fiinte hidoase incepu sa se apropie cu viteza de noi.
Spirite rele! - am realizat si apreciat dintr-o data, cu iuteala uluitoare, starnita cu siguranta de groaza care cuprinsese, o groaza cu totul deosebita si necunoscuta pana atunci. Spirite rele! O, cu cata ironie, cu cata convingere n-as mai fi ras doar cu cateva zile inainte de asa ceva. Chiar cu cateva ore inainte, daca cineva mi-ar fi spus, nu ca el ar fi vazut cu ochii lui spirite rele, ci si numai ca crede in existenta lor ca in existenta a ceva cum nu se poate mai real, ar fi starnit in mine aceeasi reactie de ras copios! Asa cum se cuvenea pentru un om "bine educat" de la sfarsitul secolului al XIX-lea, eu intelegeam aceste lucruri ca desemnand inclinatii maladive, patimi ale fiintei umane si, din aceasta pricina, sintagma in sine nu avea pentru mine semnificatia unui nume, ci a unui termen care defineste un concept abstract. Si dintr-o data, acest "concept abstract" uni aparea in fata ochilor intr-o personificare vie !...
Dupa ce ne-au inconjurat din toate partile, printre chiote si zgomote nerusinate, spiritele rele cerura sa le fiu dat lor; incercau sa ma apuce cumva si sa ma smulga dintre ingeri, dar era evident ca nu indrazneau sa faca asta. Din mijlocul vacarmului zbieratelor, de neimaginat si tot atat de repugnant auzului, ca si infatisarea lor vazului, mai reuseam sa prind din cand in cand cuvinte si chiar fraze intregi. "Al nostru este: s-a lepadat de Dumnezeu" - strigara dintr-o data, aproape la unison, si se napustira asupra noastra cu atata inversunare incat pentru moment am simtit ca-mi ingheata sirul gandurilor in minte, de frica. "Asta-i o minciuna! Nu-i adevarat!" - as fi vrut sa strig, revenindu-mi in fire; dar o amintire impovaratoare imi lega limba. Intr-un mod cu totul necunoscut mie imi reveni in minte, dintr-o data, o secventa atat de lipsita de importanta din viata mea si atat de indepartata in timp, din vremea tineretii, incat nu credeam ca eu sa fi fost vreodata in stare a mi-o mai aminti".
Aici, autorul rememoreaza un incident din anii studentiei: candva, intr-o discutie filosofica dintre cele mai obisnuite printre studenti, unul dintre colegii sai exprimase aceasta opinie: "De ce trebuie sa cred? Nu este oare la fel de posibil ca Dumnezeu sa nu existe?". La care autorul raspunse: "Se poate". Acum, confruntat cu demonii acuzatori, autorul revine:
"Aceasta propozitie fusese in cel mai deplin sens al cuvantului o "vorba goala"ť: cuvintele lipsite de sens ale colegului meu nu putusera starni in mine nici cea mai mica indoiala cu privire la existenta lui Dumnezeu. Nici macar nu ascultasem prea atent ce spunea, de altfel, iar acum realizam ca acea vorba goala pe care o aruncasem atunci nu disparuse nicidecum fara urma. Am fost deci nevoit sa ma justific, sa ma apar de acuzatia care mi se aducea, in asa masura incat Noul Testament s-a verificat in practica: intr-adevar, avem de dat socoteala pentru orice cuvant desert, daca nu prin voia lui Dumnezeu, care cunoaste tainele inimii omenesti, atunci prin furia vrajmasilor mantuirii.
Aceasta acuzatie era, evident, cel mai puternic argument adus de spiritele rele spre pierzarea mea, iar ele pareau sa prinda puteri noi de aici, judecand dupa indrazneala atacurilor si dupa faptul ca acum se roteau deasupra noastra cu mugete de furie, impiedicandu-ne sa inaintam.
Mi-am amintit o rugaciune si am inceput sa ma rog chemandu-i in ajutor pe toti oamenii sfinti ale caror nume mi le aminteam sau imi veneau in minte. Dar asta nu i-a speriat pe vrajmasii mei. Ca un jalnic ignorant, crestin doar cu numele poate ca pentru prima oara in viata mea de-abia atunci mi-am adus aminte de cea care este numita Mijlocitoarea crestinilor.
Si sigur ca rugaciunea mea catre ea a fost intensa, sigur ca sufletul meu era plin de invataturi gresite, caci cu greu mi-am putut aminti si i-am putut rosti numele, dar la un moment dat aparu totusi deasupra noastra ceva ca un fel de ceata alba care, curand, acoperi in intregime gloata de spirite rele. Le ascunse din fata ochilor mei, inainte de-a apuca sa se retraga de la sine. Mugetele si chicotele lor se mai auzira inca o vreme dar, din scaderea gradata a intensitatii zgomotului, pana la stingerea lui completa, mi-am putut da seama ca teribilii vanatori erau treptat lasati in urma".
"Unbelievable for Many but Actually a True Occurrence"
Orthodox Life, iulie-august 1976

miercuri, 1 septembrie 2010

PARINTELE ARSENIE BOCA

 
SFINTE PARINTE , ROAGA-TE PENTRU NOI PACATOSII!
Tropar, glasul al-8-lea

Intru tine, Parinte, cu osardie s-a mantuit cel dupa chip, caci luand Crucea, ai urmat lui Hristos si lucrand ai invatat sa nu se uite la trup, caci este trecator, ci sa poarte grija de suflet, de lucrul cel nemuritor.
Intru aceasta si cu ingerii impreuna se bucura, Prea Cuvioase Parinte Arsenie, duhul tau.

Codacul 1

Prea Cuviosului Parintelui nostru si al multora luminator si indreptator de suflete, veniti fratilor, sa-i aducem cu multumire laude si sa-l cinstim, zicandu-i : Bucura-te Sfinte, Prea Cuvioase Parinte Arsenie !

Icosul 1

Din parinti binecredinciosi ai rasarit, Parinte, se ca un soare ai luminat si multe suflete necajite si ratacite le-ai indreptat pe calea mantuirii. Pentru acestea toate, noi iti aducem aceste laude :
Bucura-te, ca din parinti crestini ai rasarit ;
Bucura-te, ca ei Iosif si Cristina s-au numit ;
Bucura-te, ca, maica ta Cristina, soarele si luna a visat ca are in pantece dupa ce te-a zamislit ;
Bucura-te, caci cu adevarat, scara pentru noi ai fost ;
Bucura-te, caci ca soarele si luna in viata ai luminat ;
Bucura-te, al multora si al nostru luminator ;
Bucura-te, ca pentru noi si pentru multi ia fost scump si sfant odor ;
Bucura-te, soare din Muntii Apuseni aparut ;
Bucura-te, luna din Vata de Sus ;
Bucura-te, luceafar aparut din manastirea Brancoveanu ;
Bucura-te, Sfinte, Prea Cuvioase Parinte Arsenie !


Codacul al-2-lea

Din copilarie te-ai aratat odor luminat de Duhul Sfant si parintii, vazandu-te copil ales, te-au dat la scoala mai inalta, ca sa inveti a canta : Aliluia !

Icosul al 2 –lea

Terminand teologia ai fost chemat la manastirea Brancoveanu de mitropolitul Nicolae Balan, si fiind calugarit la muntele Athos ai fost trimis, unde, intr-o padure, Maicii Domnului te-ai rugat sa te dea in seama unui povatuitor induhovnicit. Cu adevarat ai fost ascultat si dupa cum numai o data , pentru smerenie, ai spus acestea, noi iti aducem laude , zicand :
Bucura-te, Parinte, ca Maica Domnului te-a ascultat
Bucura-te, ca Maica Domnului la tine a venit ;
Bucura-te, ca ea de mana te-a luat ;
Bucura-te, caci pe munte inalt de mana te-a dus ;
Bucura-te, ca te-a urcat pana sus ;
Bucura-te, ca acolo, in grija sfantului, ce traia pe pamant de 200 de ani te-a dat ;
Bucura-te, ca apoi Maica Domnului s-a facut nevazuta ;
Bucura-te, ca urcand, frica nu-ti era ;
Bucura-te, ca mare dar ai primit ;
Bucura-te, ca pe multi i-ai luminat ;
Bucura-te, Sfinte, Prea Cuvioase Parinte Arsenie !


Codacul al 3-lea

Ai spus, Parinte, ca Domnului Iisus in padure mult te-ai rugat sa-ti trimita in cale un bun povatuitor, dar n-ai ascultat. Iar dupa un timp, ti-ai dat seama ca El are o mama buna, care mijloceste pentru noi.Si atunci cu lacrimi te-ai rugat ei, iar ea de maini te-a luat si sfantului in varful muntelui in grija te-a dat, iar noi, minunandu-ne de asa mare dar, iti cantam : Aliluia !

Icosul al 3 –lea

Dupa un an ai venit de la muntele Athos la manastirea Brancoveanu si, incepand munca de duhovnic, infricosat te-ai aratat noua si multora care veneau la marturisit, caci mai dinainte le stiai faptele. Iar noi, despre darul pe care-l aveai iti cantam acestea :
Bucura-te, ucenicul Maicii Sfinte ;
Bucura-te, ca de la ea ai primit cinste ;
Bucura-te, ca dar de a prooroci ai primit ;
Bucura-te, ca multora pe nume le spuneai ;
Bucura-te, ca faptele si pacatele le descopereai ;
Bucura-te, ca si sfarsitul unei fete l-ai spus ;
Bucura-te, ca ea venise sa te ispiteasca ;
Bucura-te, ca i-ai spus sa se pregateasca ;
Bucura-te, ca Mirele ei este pe cale sa vina sa o duca ;
Bucura-te, ca moartea, dupa putin timp a dus-o ;
Bucura-te, ca noi tare ne-am minunat ;
Bucura-te, ca multa lume te-a laudat ;
Bucura-te, Sfinte, Prea Cuvioase Parinte Arsenie !


Condacul al 4 –lea

Facandu-te preot si duhovnic si incepand lumea a marturisi, si doar pe unii a-i impartasi, povatuindu-i-ai sa nu mai pacatuiasca,ci sa cante lui Dumnezeu :Aliluia !

Icosul al 4 –lea

Multi dintre credinciosi s-au dedat iarasi la rautati dupa ce i-ai impartasit, iar tu Parinte, simtind cu duhul rautatile lor, te-ai rugat lui Dumnezeu sa-ti descopere pricina pentru care nu se lasa de pacate si acestea ti s-au aratat si noua ni le-ai spus, pentru care te laudam :
Bucura-te,ca in gradina manastirii stand, in amiaza mare, nor negru ai vazut pe munte ;
Bucura-te, ca in nor, mare galagie ai auzit;
Bucura-te, caci cu mare atentie ai privit ;
Bucura-te, ca in mijlocul norului, pe un scaun infricosator, pe satana, de ceata draceasca , l-ai vazut incojurat ;
Bucura-te, ca ai auzit ca porunca dracilor, satana, le-a dat ;
Bucura-te, ca viclesugul lor l-ai auzit, adica sa sopteasca oamenilor ca nu exista Dumnezeu ;
Bucura-te, ca si al doile viclesug al lor l-ai auzit, cum ca nu ar fi rai si iad si nici alta viata ;
Bucura-te, ca si al treilea viclesug l-ai auzit, de a lasa oamenii pocainta pana la batranete ;
Bucura-te, ca prin aceasta vedenie multe ai aflat ;
Bucura-te, ca acestea toate oamenilor in predica le-ai spus ;
Bucura-te, Sfinte, Prea Cuvioase Parinte Arsenie !



Condacul al 5 – lea

Auzind multa lume de darul tau, Parinte, veneau sa-ti auda cuvantul si invataturile si sfaturile de mantuire pe care le dadeai, iar noi te laudam, zicand : Aliluia !

Icosul al 5 –lea

Pe aceia ce nu se potriveau in casatorie ii opreai ;celor ce li se fura pe hoti ii descopereai, cand era seceta , ploaie de la Dumnezeu cereai. Pentru acestea toate iti cantam :
Bucura-te, ca celor casatoriti cele de folos le spuneai ;
Bucura-te, ca de la casatorie nepotrivita ii opreai ;
Bucura-te, ca pe cei ce furau ii descopereai ;
Bucura-te, ca pe hoti cu blandete ii dojeneai sa intoarca cele furate ;
Bucura-te, ca fiind seceta mare, pe munte te-ai suit, rugandu-te sa ploua ;
Bucura-te, caci cuvant ai auzit de la Dumnezeu, ca sa te rogi de oameni sa-si indrepte viata ;
Bucura-te, ca ploaie mare a venit ;
Bucura-te, ca lumea s-a inveselit ;
Bucura-te, ca pe saraci ai miluit ;
Bucura-te, ca ai spus celor ce vor sa fie ;
Bucura-te, luminat propovaduitor ;
Bucura-te, Sfinte, Prea Cuvioase Parinte Arsenie !


Condacul al 6-lea

Celor ce voiau sa se faca preoti si veneau la tine le dadeai sfaturi si povete, minunandu-se si cantand lui Dumnezeu : Aliluia !

Icosul al 6-lea

Fiind intrebat, Prea Cuvioase Parinte, de cei ce doreau sa fie preoti, cu ce pot ei dovedi celor care nu cred ca este Dumnezeu, le-ai spus foarte intelept su cu adevarat, ca prin viata si felul lor de traire duhovniceasca pot dovedi ca Dumnezeu exista. Pentru care noi ne minunam si cantam acestea :
Bucura-te, ca ai fost dumnezeiesc in trup pamantesc ;
Bucura-te, ca ai fost inger in trup ;
Bucura-te, ca numai la fata date te priveam, ne minunam ;
Bucura-te, ca viitorul multora l-ai spus ;
Bucura-te, ca pe multi i-ai indemnat sa-l urmeze pe Iisus ;
Bucura-te, ca pe multi calugari i-ai facut ;
Bucura-te, ca obste de calugari ai strans ;
Bucura-te, ca si obste de maici ai format ;
Bucura-te, ca prin multe incercari ai trecut ;
Bucura-te, ca ispite de tot felul ai rabdat ;
Bucura-te, ca si la munci grele ai fost pus ;
Bucura-te, Sfinte, Prea Cuvioase Parinte Arsenie !


Condacul al 7-lea

Ai voit, Parinte, dupa cum ti s-au aratat, sa faci chipul lui Hristos si , apucandu-te de lucru , ai auzit un glas : »De acum sa Ma pictezi in Sufletele oamenilor, ca sa-Mi cante mie :Aliluia !

Icosul al 7-lea

Ai spus, Parinte, ca tu cunosti pe oameni, pe fata care se mantuiesc, caci celor ce duc o viata de rugaciune, fiind tot timpul cu gandul la Dumnezeu, li se zugraveste in lumina ochilor chipul lui Hristos. Si, tu, Parinte, cu darul Duhului ce-l aveai, vedeai aceasta. De aceea, noi te laudam, zicand :
Bucura-te, caci cunosteai cele ascunse ale oamenilor ;
Bucura-te, caci stiai daca se mantuieste ;
Bucura-te, caci le spuneai ce sa faca in viata ;
Bucura-te, ca tinerii veneau sa-i povatuiesti ;
Bucura-te, ca unii veneau sa-i binecuvantezi ;
Bucura-te, ca pe femeile care se vopseau le certai ;
Bucura-te, ca pe morari de la lacomie ii opreai ;
Bucura-te, ca pe fumatori de la fumat ii opreai ;
Bucura-te, invatator de cele sfinte ;
Bucura-te, vazatorule al celor nevazute ;
Bucura-te, ca acum in cer te odihnesti ;
Bucura-te, Sfinte, Prea Cuvioase Parinte Arsenie !


Condacul al 8-lea

Fiind razboi mare, veneau la tine, Parinte, tineri care trebuiau sa plece in razboi, ca sa te rogi pentru ei, iar tu cunosteai care scapau cu viata. Si noi ne minunam, cantandu-ti :Aliluia !

Icosul al 8-lea

Parinte, celor ce stiai ca vor muri le dadeai mana de o sarutau, iar celor care stiai car aman in viata nu le dadeai mana. Si ei, intristandu-se , te intrebau de ce lor nu le dai mana, iar tu, Parinte, le spuneai « caci cu voi ma mai intalnesc, iar cu aceia nu ».Pentru aceasta te laudam, zicand :
Bucura-te, vazatorule al vointei lui Dumnezeu ;
Bucura-te, vazatorule al celor viitoare ;
Bucura-te, ca vedeai viata omului ;
Bucura-te, ca stiai sfarsitul vietii lui ;
Bucura-te, ca noi mult ne minunam ;
Bucura-te, ca minunat prooroc te-ai aratat ;
Bucura-te, ca pe Domnul pentru tine Il laudam ;
Bucura-te, caci cu ingerii te veselesti ;
Bucura-te, caci acum in ceruri dantuiesti ;
Bucura-te, caci cu heruvimii acum slujesti ;
Bucura-te, indreptator al credintei ;
Bucura-te, Sfinte, Prea Cuvioase Parinte Arsenie !


Condacul al 9-lea

Venit-a, Parinte, intr-o zi de Rusalii ‘Oastea Domnului’ la manastire si o unitate militara, Iar tu, Parinte, ai zis : »Iata ca s-a intalnit « Oastea Domnului », cu « Oastea Tarii », ca sa cante lui Dumnezeu : Aliluia !

Icosul al 9-lea

Facandu-se utrenie in Biserica, ai iesit, Parinte, cu cantaretii si cu toti credinciosii, ca sa savarsesti Sfanta Liturghie pe altarul din fata manastirii si, fiind linga tine cantaretul care indoit cu credinta era, te-a vazut inconjurat de flacari de foc ,care erau darul Sfantului Duh.Atunci el s-a inspaimantat si a strigat, iar tu l-ai oprit sa nu spuna, doar ca simteai ca te arde ceva. De aceea, noi te laudam, zicand :
Bucura-te, lacasul Duhului Sfant ;
Bucura-te ca in trup fiind pep amant, ai fost vazut inconjurat de Duhul Sfant ;
Bucura-te, ca prin acest Duh Sfant ai proorocit ;
Bucura-te, caci cu Duhul Sfant, stalp al Bisericii ai fost ;
Bucura-te, caci cu Duhul, ca o trambita ai rasunat ;
Bucura-te, caci cu trambita Duhului pe multi ai adunat ;
Bucura-te, vioara care cantai cu Duhul ;
Bucura-te, ca prin tine s-a veselit vazduhul ;
Bucura-te, ca turma de oi cuvantatoare ai adunat ;
Bucura-te, Parinte, de Duh Sfant inteleptit ;
Bucura-te, Sfinte , Prea Cuvioase Parinte Arsenie !


Condacul al 10-lea

Venit-a, Parinte in timpul unei Sfinte Liturghii o femeie sa-ti spuna necazul ce il avea si te tulbura cu nerabdarea ei. Si tu, Parinte simtind din Sfantul Altar, ai oprit slujba si ai spus de ce a venit. Pentru aceasta, iti cantam : Aliluia !

Icosul al 10-lea

Ai spus, Parinte, ca femeia a venit deoarece a pierdut douazeci de mii de lei :tu ai spus ca acei bani cu care cele doua fete ale ei trebuiau sa-si creasca copiii pe care n-au voit sa-i nasca si i-au avortat si de aceea spor de casa nu vor mai avea, caci sufletele copiilor strigau razbunare asupra parintilor. Iar noi ne minunam de darul tau , zicand :
Bucura-te, vazatorul pacatelor omenesti ;
Bucura-te, iertatorul celor nelegiuti ;
Bucura-te, indreptatorul celor neleguiti ;
Bucura-te, luminatorul celor de rea credinta ;
Bucura-te, ca ai descoperit cele ascunse ;
Bucura-te, luminatorul multora departati de credinta ;
Bucura-te, alinatorul multora in suferinta ;
Bucura-te, pastorule al turmei lui Hristos ;
Bucura-te, sa ne fi si noua de folos ;
Bucura-te, Parinte cu chip luminos ;
Bucura-te, Sfinte, Prea Cuvioase Parinte Arsenie !


Condacul al 11-lea

Inzestrat ai fost cu multe daruri de la Dumnezeu Parinte, caci si apa , ca Moise, ai facut sa izvoreasca din stanca. Cu preotia ai fost incununat, cu darul proorociei , cu milostivirea, cu blandetea si cu buna povatuire. De aceea, noi te laudam, cantand lui Dumnezeu :Aliluia !

Icosul al 11-lea

Ai avut, Parinte, dar de a predica si de a talcui Sfanta Evanghelie a lui Hristos, luminand multe suflete, abatandu-te de la ratacire la cale mantuirii. Pentru toate acestea laude iti aducem, zicand :
Bucura-te, predicator bun al lui Hristos ;
Bucura-te, ca multora ai fost de folos ;
Bucura-te, ca de la rautati pe multi ai oprit ;
Bucura-te, ca pe noii casatoriti la nastere de copii i-ai indemnat ;
Bucura-te, ca i-ai indemnat sa staruie in rugaciune ;
Bucura-te, ca la milostenie i-ai povatuit ;
Bucura-te, ca Biserica le-ai spus s-o cerceteze ;
Bucura-te, ca la sarbatori le-ai spus sa nu lucreze ;
Bucura-te, ca pe cei bolnavi i-ai pus sa-i cerceteze ;
Bucura-te, ca sfaturile Bisericii i-ai spus sa le urmeze ;
Bucura-te, Sfinte, PreCuvioase Parinte Arsenie !



Condacul al 12-lea

In satul Draganescu, de langa Bucuresti, ai pictat biserica, iar cei ceo viziteaza se uimesc de darul pe care l-ai avut, caci, privind pe sfinti, se pare ca sunt vii. De aceea, cu totii ne minunam si te laudam zicand :Aliluia !

Icosul al 12-lea

Minunat pictor ai fost- de icoane, de biserici si de suflete – biserica nespus de frumoasa ai pictat si multa lume merge sa o vada, iar de frumusetea ei se minuneaza , zicand :

Bucura-te, iscusit pictor de biserici ;
Bucura-te, pictor prea minunat ;
Bucura-te, ca si in suflete pe Hristos L-ai zugravit ;
Bucura-te, caci glas de la Domnul ai avut ca sa pictezi si in suflete ;
Bucura-te, caci te-ai silit pe Hristos sa-L urmezi ;
Bucura-te, caci noua si multora pilda te-ai facut ;
Bucura-te, caci ai primit veste ca viata iti este pe sfarsite ;
Bucura-te, ca ziceai ca mai ai trei calendare ;
Bucura-te, ca ne-ai dat pilda de rabdare ;
Bucura-te, ca in ceasul mortii ai stiut unde te duci ;
Bucura-te, Sfinte, Prea Cuvioase Parinte Arsenie !


Condacul al 13-lea

O, prea minunate, Parintele nostru Arsenie, primeste aceste laude si multumiri de la noi, nevrednicii fiii tai, rugandu-te sa fii milostiv pentru noi inaintea Domnului Hristos, ca sa ne invredniceasca si pe noi vietii celei fericite si impreuna cu tine sa cantam :Aliluia ! (acest condac se zice de 3 ori)

Apoi iarasi se zice :Icosul 1 si Condacul 1.


Arhivă blog

Lista mea de bloguri

Etichete

“Hristos a inviat 1 MARTIE 10 MINUNI ALE LUMII...DESPRE CARE NU STIAI 10 sfaturi pentru barbati 100 POVETE ORTODOXE 42 DE SFATURI PENTRU 100 DE ANI ABECEDARUL VIETII DUHOVNICESC ACATIST DE POCĂINŢĂ (folositor pentru pruncii avortaţi ACATISTE ACATISTUL SF. PROOROC DAVID Adormirea Maicii Domnului AICI GASESTI CANTARI DUHOVNICESTI-LITURGICE AICI GASESTI INTREBARI SI RASPUNSURI AICI GASESTI SFATURI PENTRU SPOVEDANIE AICI GASESTI VIETILE SFINTILOR AICI UN PROGRAM ORTODOX-24 ORE ORTODOXE ALFABETUL... CREŞTINULUI ORTODOX APA SFINTITA Articole Apopei Roxana AU NEVOIE DE AJUTOR Biblia - Cartea vieţii Biblia cea adevărată Biciul lui Dumnezeu Binecuvantare Binecuvântarea părintilor asupra copiilor BISERICI BISERICI TIMISOARA BOBOTEAZA Buna Vestire CANONUL ŞI PRAVILA Care sunt şi ce semnificaţie au veşmintele preotilor Cartea cu cele douăsprezece vineri... Casa sufletului CĂRTI Căsătoria creştinelor ortodoxe cu musulmani - Capcană periculoasă Când trebuie să mergem la Sfânta Biserică? Ce se intampla cu oamenii care mor nespovediti ? CELE 10 PORUNCI CELE SAPTE PĂCATE DE MOARTE Cele trei cete diavolesti CICLUL MENSTRUAL ȘI SLUJBELE BISERICEȘTI CITATE DE INTELEPCIUNE CITATE DIN SFANTA EVANGHELIE Completare la cateheza „O mamă creştin ortodoxă“ Completare la cateheza despre Lumânare COMPORTAREA IN BISERICA Copii si Capcanele iadului CREDINŢA CEA ADEVǍRATǍ CREZUL CRUCEA – semnul iubirii Lui Hristos pentru oameni Crucea Sfantului Andrei CUGETARI SI CITATE ORTODOXE Cum inseala diavolul pe om Cum ne imbracam cand mergem la biserica... CUM SA NE RUGAM CUM SE FACE UN POMELNIC Cum se vede Dumnezeu Cum trebuie sa ne închinăm în biserică CUVANT CATRE CRESTINII ORTODOCSI DESPRE SFANTA TRADITIE CUVÂNT CǍTRE CREŞTINII ORTODOCŞI DESPRE P Ă C A T CUVÂNT CĂTRE CREŞTINII ORTODOCŞI DESPRE E G O I S M Cuvânt către creştinii ortodocşi – Spovedania unui monah din Muntele Athos CUVÂNT CĂTRE CREŞTINII ORTODOCŞI DESPRE C U L T U L A D V E N T I S T CUVÂNT CĂTRE CREŞTINII ORTODOCŞI DESPRE CULTUL BAPTIST Cuvânt către creştinii ortodocşi despre Diferenţele dintre ortodocşi şi catolici CUVÂNT CĂTRE CREŞTINII ORTODOCŞI DESPRE POMENILE SI RUGĂ CIUNILE PENTRU CEI ADORMIŢI CUVÂNT CĂTRE CREŞTINII ORTODOCŞI DESPRE S F Â N T A B I S E R I C Ă O R T O D O X Ă CUVÂNT CĂTRE CREŞTINII ORTODOCŞI DESPRE SMIRNĂ ŞI TĂMÂIE Cuvânt către creştinii ortodocşi despre ZICERI şi contra ZICERI Cuvînt către crestinii Ortodocsi De ce avem pagube în gospodărie? De ce credinţa ortodoxă este cea adevărată ? De ce nu avem bănci în biserică ? DESPRE NECAZURI ŞI SUFERINŢĂ DESPRE CREAŢIONISM ŞI EVOLUŢIONISM DESPRE PĂCATUL BETIEI DESPRE V E Ş N I C I E Despre cinstirea sfintelor moaște DESPRE P R O S T I T U Ţ I E Despre prietenie Despre Rugaciunea - Tatal nostru DESPRE A C U P U N C T U R A DESPRE ACTELE CU CIP DESPRE ARTA SI RELIGIE DESPRE ASCULTARE DESPRE ATEISM DESPRE AVORT DESPRE BETIE Despre blândete Despre Blesteme DESPRE BOALA DESPRE BOALĂ SI SUFERINTĂ Despre bunătate DESPRE C R E D I N Ţ Ă DESPRE CAPCANELE PE CARE NI LE INTINDE TELEVIZORUL DESPRE CINSTIREA SFINŢILOR Despre credinta DESPRE CRUCE CANDELE..ICOANE Despre Denii Despre depresie DESPRE DESFRANARE DESPRE DISCOTECĂ Despre droguri Despre Duhul Sfant DESPRE EGOISM DESPRE EUTANASIE Despre Evolutionism Despre farmece si vrăji DESPRE FĂTĂRNICIE DESPRE FEMEIA CRESTINA DESPRE FERICIRE Despre frică Despre fumat DESPRE GANDURI SI INFRUNTAREA LOR Despre Halloween Despre horoscop . DESPRE INCINERARE DESPRE INGERUL PAZITOR DESPRE INVIDIE SI URA Despre Ispită DESPRE IUBIRE Despre iubirea de aproapele DESPRE JUDECATILE LUI DUMNEZEU DESPRE LACRIMI DESPRE LUMANARI DESPRE MAICA DOMNULUI Despre mama creştin-ortodoxă DESPRE MANDRIE DESPRE MANIE DESPRE MANTUIRE Despre masturbare DESPRE METANII DESPRE MINCIUNA DESPRE MOARTE DESPRE NĂDEJDE Despre O.Z.N.-uri DESPRE OMUL FRUMOS..DAN PURIC Despre Ortodoxie DESPRE P O C Ă I N Ţ Ă DESPRE PACAT DESPRE PARASTASE DESPRE PATIMILE OMULUI Despre păcat DESPRE PLANSURI DESPRE POCAINTA Despre pocăinţă DESPRE POCĂINŢĂ ŞI SPOVEDANIE DESPRE POMELNIC ŞI ACATIST DESPRE POST DESPRE PREOTUL DUHOVNIC Despre Psaltire Despre puterea Sfintei Cruci Despre Răbdare Despre rugăciune DESPRE SARINDARE DESPRE SECTARI DESPRE SFANTA ANAFORĂ DESPRE SFANTA LITURGHIE DESPRE SFANTA TREIME Despre Sfânta Împărtășanie Despre sfintele Pasti DESPRE SFINTENIE SI FARMECE DESPRE SFINTI DESPRE SLAVA DESARTA Despre smerenie DESPRE SUFLET DESPRE TAINA MIRUNGERII DESPRE TALISMAN DESPRE TAMAIE DESPRE VALENTINE’S DAY Despre Vâsc DESPRE VEDENII SI DIAVOLI Despre Vesnicie Despre Virtute Despre vise DESPRE VRAJI DESPRE YOGA ŞI REÎNCARNARE DIN INVATATURILE PARINTELUI IACOB IONESCU Din sfaturile Maicii Siluana Vlad DIN SFATURILE PARINTELUI IOAN DIVERSE Dovada de la IERUSALIM pe care CRESTINISMUL o astepta de 2000 de ani! DRUMUL SUFLETULUI DUPA MOARTE DUCEŢI-VĂ ŞI VĂ ARĂTAŢI PREOŢILOR (Luca 17: 14) Duminica dinaintea inaltarii sfintei cruci Duminica Samaricencei Duminica Sfintei Cruci Dumnezeu nu ne vindecă întotdeauna trupul? DUMNEZEU ŞI OMUL FALSII STAPANI FAMILIA FEMEIA CANANEIANCA FERICIRILE FLORIILE FLORILE LA ICOANE GANDURI PENTRU ZILELE CE VIN Grija fata de suflet(Sfantul Ioan Gura de Aur) HRANA PENTRU SUFLET HRISTOS VINE ATUNCI CAND îI SEMENI! ICOANE FACATOARE DE MINUNI Ieromonahul Savatie Baştovoi Inaltarea Domnului Inăltarea Domnului INĂLTAREA SFINTEI CRUCI INCINERARE SAU INHUMARE Intampinarea Domnului INTERVIURI INTERZIS...FEMEILOR ! Intrarea în Biserică a Maicii Domnului INVATATURI CRESTINE INVATATURI CRESTINE SPUSE DE SFINTII PARINTI INVĂTĂTURĂ DE CREDINTA CRESTIN ORTODOXĂ Ioan Monahul ISTORIOARE DUHOVNICESTI iu Iubim câinele şi uităm pe Dumnezeu??? Izvorul Tămăduirii ÎN FIECARE DUMINICĂ SĂ MERGEM LA SFÂNTA BISERICĂ Înălţarea Domnului Îndemnurile Maicii Pelagheia din Reazan Întrebări şi răspunsuri din credinţa creştin ortodoxă şi din Noul Testament ÎNVĂTĂTURI CORECTE ŞI ÎNVĂŢĂTURI GREŞITE DESPRE SĂRBĂTORI ÎNVĂŢĂTURA DESPRE DUMNEZEU Învăţătură despre icoana Sfintei Treimi Învăţături patristice La ce foloseşte rugăciunea neîncetată? LITURGHIA CATEHUMENILOR Maica Gavrilia Papaiannis MANASTIRI Maxime si cugetari crestine Mândria spirituală MESAJE DIN APOCALIPSA Miercurea Patimilor MILĂ SI MILOSTENIE MILOSTENIE MINUNEA DE LA SFANTUL MORMANT Minunea Taborică MINUNI MINUNI CU IISUS HRISTOS MINUNI DIN ZILELE NOASTRE MIR DE NARD AUTENTIC IN ROMANIA Motive şi simboluri: Ciocanul MUZICA ORTODOXA Nașterea Domnului (Crăciunul) NEINTELEGERILE VIETII...DRUMUL SPRE SINUCIDERE O ISTORIOARA CU O VEDENIE FALSA OAMENI CU CARE NE MANDRIM OBICEIURI DE SFINTELE PASTE ORTODOX PACAT SAU NU? PARACLISUL MAICII DOMNULUI PARASTASELE SI FOLOSUL LOR PARINTELE ARHIMANDRIT JUSTIN PARVU PARINTELE IOSIF TRIPA PARINTELE IUSTIN PARVU Parintele Proclu PAROHIA VIILE TIMISOARA PĂRINTELE ARSENIE PAPACIOC ŞI PROCLU NICĂU DESPRE JUDECAREA PREOŢILOR Părintele Calistrat păzitorul vieţii Pedeapsa Pelerinaj Dobrogea 2018 Pelerinaj Israel 2017 Pentru cei ce nu pot avea copii Pentru scaparea de demoni Pestera Sfantului Grigorie Decapolitul Peştera celor veşnic osândiţi PILDA PILDE PILDE CRESTINE Pilde pentru suflet POEZII Poezii - preot Ioan POEZII CU CAMELIA CRISTEA Poezii cu Eliana Popa Poezii cu Maria Pintecan POEZII CU MOS CRACIUN Poezii cu Preot Ion Predescu Poezii Daniela Poezii de Maria Luca Poezii de Ciabrun Marusia Poezii de COSTEL URSU Poezii de Daniela Florentina Luncan Poezii de Horatiu Stoica Poezii de Mihaela Stoica - Cucoanes Poezii de Preot Sorin Croitoru Poezii de Sf. Ioan Iacob Hozevitul Poezii Horatiu Stoica Poezii pentru Dumnezeu POGORAREA SFANTULUI DUH Poiezii de Traian Dorz POIEZIOARE POMENI SI SARINDARE Pomenirea celor 40 000 de mucenici POMENIREA MORTILOR Povara Crucii POVESTIRI DIN PATERIC POVESTITE DE SFINTI PREOT GEORGE ISTODOR Preot Ilarion Argatu PREOT IOAN PREOTUL DUHOVNIC PREVIZIUNI ALE SFINTILOR PROFETII Prohodul Adormirii Maicii Domnului PROOROCUL MOISE PSALMI. PSIHOLOGIE CRESTINA PUTEREA SFINTEI CRUCI PUTEREA CUVANTULUI PUTEREA RUGACIUNII Răspuns înţelept RUGA LA CEAS DE SEARA : Rugaciune pentru dobandirea de prunci Rugaciune pentru izbavire de boala Rugaciune pentru pogorarea Sfantului Duh RUGACIUNEA DE MULTUMIRE RUGACIUNEA LUMANARILOR APRINSE. Rugaciunea Parintelui Arsenie Boca RUGACIUNI RUGACIUNI LA INTRAREA IN BISERICA Rugăciune Rugăciune pentru bolnavi Rugăciune pentru toti binefăcători si miluitori mei Rugăciunea de dimineaţă Sfântului Grigorie Palama Rugăciunea către Sfântul înger Rugăciunea minții RUGĂCIUNEA PREASFINŢITULUI EREMEI CĂTRE SFÂNTUL MARE MUCENIC PANTELIMON Rugăciuni către domnul nostru Iisus Hristos Rusaliile SAITURI IMPORTANTE Sãptãmâna Patimilor SARBATORI SATANISMUL ÎN MUZICA ROCK Să nu-i mai judecăm pe preoţi!!! Să-i mulţumim lui Dumnezeu pentru toate Săptămâna Patimilor Schimbarea la Față a Domnului nostru Iisus Hristos (6 august) Sclavia modernă SCURTE REGULI PENTRU O VIAŢĂ CUCERNICĂ LA UN CREŞTIN ORTODOX Secta Desancăi Nicolai din Arad SF DIMITRIE sfa Sfantii Petru si Pavel Sfantul Antim Ivireanu Sfantul Antonie Cel Mare SFANTUL MASLU Sfantul Nicolae Sfantul Spiridon Sfantul Teodor Sfantul Valentin SFANTUL VASILE CEL MARE Sfaturi de la Preot Ioan Clopotel SFATURI CATRE CRESTINII ORTODOCSI SFATURI DE LA PARINTELE IOAN Sfaturi de la Preot Ioan SFATURI DESPRE IERTARE SFATURI DUHOVNICESTI Sfaturi duhovniceşti SFATURI ORTODOXE SFATURI PENTRU PARINTI SFATURILE LUI VALERIU POPA Sfântul Gheorghe Sfântul Nectarie Sfinte sărbători Sfintele Paste. SFINTELE TAINE SFINTI Sfintirea uleiului SFINŢII PATRUZECI DE MUCENICI DIN SEVASTIA. SPUSE DE PARINTELE STANILOAIE SPUSE DE SFINTII PARINTI Statornicia în credinţă STATUS DESPRE VIATA Sufletul copilului : sincer şi curat....! SUPERSTITII TAINA NUNTII Taina Sfântului Botez TAINA SFINTEI SPOVEDANII TRADITII TROITA comoară a culturii arhaice româneşti Un preot la "Filmul blestemat" 20 mai 2006 Urare de Anul Nou URCUŞUL DUHOVNICESC .Arhimandritul Teofil Paraian Versuri de Horațiu Stoica VESTIMENTAȚIA FEMEII ÎN BISERICĂ VIATA DUPA MOARTE VINDECARI HARICE BOALA SI MOARTEA Zamislirea Sfantului Ioan Botezatorul ZĂMISLIREA MAICII DOMNULUI DE CĂTRE SFÂNTA ANA

Translate

BIBLIA ORTODOXĂ

PENTRU VIZITATORI


PENTRU CEI CARE AU AJUNS AICI
LE SPUN,, BINE ATI VENIT"

PENTRU CEI CARE AU CITIT
,,SA VA FIE DE FOLOS"

PENTRU CEI CARE COMENTEAZA..
,,SA FIE ELIBERATI"

PENTRU CEI CARE PLEACA..
,,SA FITI BINECUVANTATI"


Cel ce crede, se teme; cel ce se teme, se smereste; cel ce se smereste, se îmblânzeste; cel blând, pazeste poruncile; cel ce pazeste poruncile se lumineaza; cel luminat se împartaseste de tainele Cuvântului dumnezeiesc. (Sfântul Maxim Marturisitorul)

Postare prezentată

DACĂ DORITI SĂ CONTACTATI ADMINISTRATORUL BLOGULUI

BINECUVANTAREA DOMNULUI SA FIE PESTE NOI TOTI...SI RUGACIUNILE TUTUROR SFINTILOR SA NE AJUTE... DESPRE MINE balulescu_iliana@yahoo....

Powered By Blogger

Blog de Colaje Ortodoxe

Blog de icoane Ortodoxe...

Sf. Pasti 2024 - 5 Mai

Sf. Pasti 2024 - 5 Mai

Biserica - Casa lui Dumnezeu

BLOG CRESTIN ORTODOX

Blog Maica Domnului

MAICA SILUANA VA RASPUNDE

Ce trebuie sa stie un crestin

Blog Crestin Ortodox

Blog Crestin Ortodox
clik pe poză

PSALMII

Lectură potrivită in vreme de post: psalmii

Powered By Blogger

Totalul afișărilor de pagină